Viktiga hjälpmedel för äldre

Viktiga hjälpmedel för äldre

I takt med att vi blir äldre blir våra kroppar naturligt stelare och det är inte lika lätt att ta oss fram som vi gjorde förr. Börjar vi känna av olika sjukdomstillstånd så påverkar det oss också. I situationer när vi känner oss ömtåligare och kanske lite bekymrade över sviktande minne eller vår balans, finns det många hjälpmedel för att stötta i vardagen. På https://apohem.se/hjalpmedel-sakerhet finns ett stort utbud av hjälpmedel för alla tänkbara situationer, både utomhus och inomhus.

Hjälp med balans och säkerhet

Många äldre känner sig osäkra över att ge sig ut för att handla eller helt enkelt bara ta en skön promenad. En av orsakerna är ofta att balansen inte riktigt är som den ska, och det finns en rädsla att halka och skada sig. Även om man har käpp kan man lätt slinta till, speciellt under höst och vinter när det ofta är blött, snöigt eller till och med isigt på gatorna. Med hjälp av till exempel broddar på skorna kan risken att halka minimeras ordentligt, och används käpp eller kryckor så finns olika former av isdubbar som gör promenaden tryggare. Reflexer och reflexvästar ökar också säkerheten, och är bra att investera i med tanke på att vi har många mörka månader i vårt land.

Underlätta vardagen hemma

När vi blir äldre blir vi ofta stelare i kroppen och det kan upplevas svårt att böja sig ner eller få till finmotoriken när knappar ska knäppas vid påklädning. Även här finns smarta hjälpmedel i form av exempelvis strumppådragare och knappknäppare. För att göra livet lättare finns även olika typer av medicinska hjälpmedel. Doseringsaskar är ett alternativ för dem som tar många tabletter och vill ha dem organiserade. Det finns även tablettdelare om man hellre delar sina tabletter än tar dem hela. Som äldre försämras även blodcirkulationen och då kan stödstrumpor vara ett tips. De ökar blodcirkulationen, och minskar risken för blodproppar samt svullna och trötta ben.

Få en god natts sömn

Har man svårt att sova och kanske även tenderar att vakna under natten, kan ett tyngdtäcke vara en bra investering. Det är ett täcke med exempelvis invävda kiselpärlor som ger en extra tyngd och sluter som om kroppen med ett lätt och behagligt tryck. Det lilla extra trycket gör att man slappnar av då kroppens må bra-hormon serotonin frisätts och stresshormonet kortisol sjunker. Andningen blir lugnare och eventuell oro mildras. Man somnar snabbare och vaknar utvilad. Detta är ett täcke som har hjälpt många till bättre sömn, så det är väl värt att prova om man upplever sömnsvårigheter.

Värme och massage

Om man har svårt att hålla värmen så fungerar vetekuddar helt utmärkt som hjälp. De värmer allt från stela muskler till kalla fötter. Det kan också vara skönt att lägga den under täcket för att värma upp sängen lite innan sänggåendet. Är man i behov av massage så kan man med fördel prova en massagekudde. Det finns kuddar med shiatsumassage för nacke, axlar, rygg och ben. Kudden har roterande massagehuvuden som hjälper stela muskler att slappna av, och de kan även ge värme under massagens gång.

Vanliga skador hos pensionärer

Vanliga skador hos pensionärer

När man blir äldre är det lättare att råka ut för skador. Vanligast är fallskador som orsakar en spricka i ditt skelett eller ett benbrott. Orsaken till att fallskador är vanligast hos äldre personer bero på att skelettet har blivit mycket mer skört. En annan bidragande faktor är att balanssinnet och synen inte längre är som förut. Områdena som skadas kan variera, men vanligast är skador på höftleden, i axeln eller i handleden.

I takt med att man blir äldre förändras mycket saker i kroppen. Utöver fallskador kan sjukdomar som är åldersrelaterade uppstå. Sjukdomar kan förvisso drabba människor i olika åldrar, men när man uppnår en viss ålder är risken högre. Detta gäller inte alla sjukdomar, men ett flertal.

Vanliga sjukdomar och skador

Här nedan kan du läsa mer om några av de skador och sjukdomar som är vanliga att drabbas av när man är pensionär (65 år och uppåt).

Artros och hälseneinflammation

Äldre personer kan helt enkelt ha enklare för att drabbas av vissa sjukdomar eller skador och det beror helt enkelt på kroppens förändring i samband med åldrande. En av de sjukdomar som kan vara vanligt förekommande är hälseneinflammation och artros. Hos äldre personer är ledsjukdomar och problem med senorna mycket vanligt, men också smärtsamt och funktionsnedsättande.

Det finns sätt att minimera risken för att drabbas av inflammationer och artros på äldre dagar. Nyckel kommer i form av motion. Om du rör på dig och motionerar dagligen kan du inte bara minimera uppkomsten, utan du kan även lindra symptomen om du redan är drabbad. Gäller det hälseneinflammation bör du dock undvika fortsatt fysisk aktivitet och kontakta en läkare. Orsaken till att du har drabbats kan bero på att du har varit mer fysiskt aktiv än du brukar eller att du har använt dig av ostabila och dåliga skor.

Benskörhet

Benskörhet är väldigt vanligt hos äldre människor och också en av de orsaker till varför fallskador oftast drabbar äldre mycket hårdare. Benskörhet innebär att benvävnaden som vi har i skelettet förändras och minskar. Det finns flera orsaker till att man kan drabbas. I takt med att du åldras blir hållfastheten nedsatt, men benskörhet kan också orsakas som en följd av en annan sjukdom.

Precis som med artros så finns det sätt att gå tillväga för att minska risken för att drabbas. Till en början är det viktigt att eliminera alla saker som kan öka risken, vilket är bland annat fysisk inaktivitet, brist på stärkande D-vitamin, rökning och alkohol. Även ett lågt eller dåligt intag av kalk kan öka risken för att drabbas. Via en läkare kan du även få hjälp med att behandla din benskörhet om den redan är ett faktum. Behandlingen sker vanligtvis med hjälp av läkemedel som är framtagna för att ditt skelett ska bli starkare. Exempel på sådana läkemedel kan vara att du får inta kalcium och D-vitamin i form av tabletter. Är det så att du har drabbats av benskörhet på grund av en bakomliggande sjukdom måste du först få behandling för denna.

Börja träna

Börja träna

Nu när du har gått i pension och har all tid i världen till att göra precis det du vill, är det mycket viktigt att du tar hand om din kropp och din hälsa. Du vill troligtvis inte känna dig begränsad på grund av din hälsa och träning är ett mycket gott hjälpmedel för att ha hälsan i behåll.

Nybörjare eller van motionär

Har du tränat under många år är det viktigt att du fortsätter med det även nu. Kanske har du tidigare känt att träningen varit väldigt tidskrävande? Passa då på att njuta nu när du har mycket ledig tid. Om du gillar att gå på gymmet kan du äntligen passa på att gå när det är tomt på folk och du slipper trängas.

Har du inte tränat tidigare är det hög tid till att du börjar med det. Fysisk aktivitet är viktigt genom hela livet, men blir möjligen ännu viktigare ju äldre vi bli. Vi tappar muskelmassa när vi blir äldre, vilket enklare kan leda till skador och exempelvis benbrott vid fall. Det kan motverkas genom regelbunden fysisk aktivitet.

Nybörjare eller van motionär

Träna inne eller ute

Att gå på gymmet och lyfta vikter passar en del, men långt ifrån alla gillar detta. Var dock inte oroliga, det finns gott om träningsformer att prova på som alla är gynnsamma för hälsan. Gillar du inte att träna ensam på gymmet kanske gruppträning passar dig? Många gym har dessutom seniorträning, vilket kan vara både en social och hälsofrämjande aktivitet.

Idag finns det också gott om utegym på många ställen runt om i Sverige. Det är perfekt för dig som vill få fördelarna av att befinna dig ute i friska luften, men ändå känna att du styrketränar. Samla ihop ett gäng och kör tillsammans eller avverka ett pass ensam i lugn och ro, beroende på vad du trivs bäst med.

Prova på olika träningsformer

Det finns många olika träningsformer, och nu har du tid att prova på många olika för att hitta en favorit! Kanske vill du prova olika klasser i gymmet eller vill du prova på olika utomhusaktiviteter? Vill du att träningen ska vara en social aktivitet är det en god idé att undersöka vad det finns för aktiviteter i din kommun eller närområde.

Träning och fysisk aktivitet behöver inte vara så komplicerat, men du behöver ta i. En långsam promenad har sina fördelar, men räcker inte för att hålla en god fysik. Däremot en rask promenad, kombinerat med några styrkeövningar med kroppsvikt ger dig en fullbordad träning. Du kan också genomföra bra träningspass hemma på golvet i ditt vardagsrum om du önskar det.

Investera i din hälsa

Investera i din hälsa

Nu när du äntligen har gott om tid och inte behöver stressa är det ett ypperligt tillfälle att investera i din egen hälsa, speciellt om du har försummat den tidigare. Nu när du väl är pensionär vill du väl vara frisk och pigg i så många år som möjligt för att kunna utnyttja denna tid på allra bästa sätt?

Upptäck friheten med campinglivet

Upptäck friheten med campinglivet

Många väljer att köpa en husbil eller en husvagn när de bli pensionärer, och faktum är att campinglivet passar perfekt ihop med den frihet du får i form av tid när du går i pension. Du styr kosan dit du själv vill och blir mycket mer flexibel i ditt resande.

Prisvärt och flexibelt boende

Själva inköpet av en husbil eller husvagn är förstås en investering som kostar, men du kan sedan räkna med mycket prisvärt boende under dina resor. Det finns gott om prisvärda campingplatser och ställplatser. Med husbil kan du till och med fricampa helt gratis under delar av din resa och ändå ha bekvämligheterna med dig.

Då det finns gott om campingplatser behöver du ställen boka dessa lika långt i förväg, vilket gör att du kan vara mycket mer flexibel med ditt resande och boende. Du behöver inte bestämma en detaljerad resplan lika långt i förväg som om du skulle behöva om du ska bo på hotell och kanske flyga.

Ha allting med dig

pensioner-camping

En stor fördel med campinglivet är att du har hela tiden hela bohaget med dig. Du behöver inte hålla på att packa i och ur resväskor hela tiden samt slipper också kånka runt på tungt bagage, något som många är glada att slippa. Du packar smidigt in dina kläder i husbilens garderob redan innan avfärd.

Det innebär också att du inte behöver vara lika selektiv med vad du tar med dig på din resa. Som pensionär har du troligtvis ofta tiden till att vara borta en längre period, och då kan det vara skönt att kunna ha med sig mer än några få tillhörigheter.

Laga din egen mat

Som pensionär kan ekonomin bli sämre än vad den har varit under arbetslivet och då kan det vara skönt att inte behöva lägga ut onödiga pengar på en del saker. Matkostnader kan lätt skena iväg på semesterresor då restaurangmat kan vara dyrt. Med husbil och husvagn kan du enkelt laga din egen mat.

Du sparar inte bara in pengar, du kan också spara in tid som du kanske vill lägga på annat. Att leta upp en restaurang och sedan äta där till både lunch och middag kan faktiskt ta mer tid än anat, för att inte tala om att hitta en bra restaurang när man är hungrig. Ett hett tips om man vill ta en mellanväg är såklart att beställa maten till platsen man befinner sig på, en bra tjänst för det är foodora eller Uber eats som kan leverera även till en park om du befinner dig inom rätt geografiska område. En annan häftig tjänst är www.dintarta.se där man kan beställa en tårta helt enligt egen dekoration och sen få den skickad vartsomhelst i världen i princip (De skickar i alla fall till Sverige), man kan dekorera med egen bild eller så kan välja färdiga lösningar. Man kan till och med välja bland smaker och utförande.

Lär-känna-nya-människor

Lär känna nya människor

Campinglivet är mycket populärt, inte minst bland just pensionärer. Därför är sannolikheten mycket stor att du lär känna nya människor på din campingresa. Stämningen på campingplatser är ofta mycket god och grannsämja brukar råda. Välj mellan att förflytta dig ofta mellan olika ställen eller spendera en hel säsong på samma plats.

Ditt liv som pensionär

Ditt liv som pensionär

Att gå i pension är en stor livshändelse, du får plötsligt färre tider att passa och nästan inga måsten. Den dagliga kontakten med dina arbetskamrater försvinner och med det småpratet på kafferasterna. Din vardag har förändrats dramatiskt och framför allt har du mycket tid att förvalta och bestämma själv över. Vad ska du göra med all denna tid du nu förfogar över?

Ekonomi

Pensionerna i Sverige är föremål för diskussion i medier idag. De anses vara låga jämfört med våra grannländer. Det kommer sannolikt inte att ändras inom den närmaste framtiden. Du som ännu inte har gått i pension får räkna med att din pension kommer att bli ungefär hälften av vad din lön var det sista året. Det finns starka skäl för att spara till du går i pension.

Även om din bruttopension blir lägre än din lön så blir även skatten lägre, kostnader för resor till jobbet försvinner och det finns en hel del pensionärsrabatter att hämta, till exempel hos SJ. Har du under din yrkesverksamma tid ätit din lunch ute spar du nu en hel del på att laga din lunch hemma. Sammantaget kan du säkert leva ett bekvämt liv som pensionär.

Fyll dina dagar

pensionerDe pensionärer som hade förmånen att pensionsspara förmånligt får en guldkant på sin pension de första fem åren då många pensionärer är som mest aktiva. De reser utomlands och möter nya kulturer och upplever nya miljöer som de tidigare inte hade tid med. Andra reser runt i Sverige till ställen där de tidigare inte varit, inte så långt bort alla gånger.

Ett sätt att bättra på sin ekonomi är att flytta till något som är billigare. Det finns de som säljer sitt hus och köper en husbil som de bor i permanent. På vintern någonstans vid Medelhavet och då den svenska sommaren är som bäst är de hemma i Sverige. Det finns en hel del spännande som väntar på dig som pensionär.

Studera eller odla en hobby

Håll dig aktiv

Det är aldrig försent att lära sig något nytt och nu då du har obegränsat med tid kan det vara dags att lära dig ett nytt språk eller lära dig att spela ett instrument. Studieförbunden har många olika studiecirklar som du kan gå med i. Det är till och med möjligt att med ett studieförbunds hjälp starta en studiecirkel som du själv leder.

Har du tidigare en hobby som du inte riktigt har hunnit med kan du vara lycklig nu då du har tid att leva ut dina intressen. Du kanske rent av ska ta upp en ny hobby, gärna en där du möter andra. Det finns många föreningar som sysslar med roliga saker och där du är välkommen. Det kan handla om textiler eller modelljärnvägar, allt efter önskemål och läggning.

Håll dig aktiv

En bra investering i din hälsa är att röra på dig. Gå långa promenader, gärna med en vän. Det behöver inte vara raska promenader, det går bra att stanna upp och se sig omkring. Det finns kanske någon förening som har pensionärsgymnastik nära där du bor eller varför inte gå på pensionärsdans. Det finns hur mycket roligt som helst att göra som pensionär, det är bara upp till dig.

Pensionsmyndigheten

pensionsmyndigheten

Pinterest

Kalender

December 2020
M T W T F S S
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Tumblr

Tumblr-Logo